Blogartikel

Waarom websiteconversie om je gebruikers draait?

Als je denkt aan websiteconversies, dan denk je wellicht aan percentages en gemiddelden en het meten van data, zoals aantallen afgeronde bestellingen en klikfrequenties. Maar wat vertellen die cijfers en data je eigenlijk over je klanten? Over de mensen waarvoor je het allemaal doet; de mensen die je wilt boeien, activeren en overtuigen?


Als je niet begrijpt wat websiteconversies voor je bedrijf betekenen, of hoe je conversiestatistieken omzet in bruikbare stappen om je product of service voor je klanten te verbeteren, dan is het enige doel dat ze hebben, het rapporteren van cijfers en percentages. Maar daar draait het niet alleen om.


Om websiteconversies te begrijpen (en te vergroten), moet je eerst je gebruikers begrijpen. Waarom komen ze in de eerste plaats naar je website of product? Welke obstakels komen ze tegen en moeten ze overwinnen om actie te ondernemen.

In plaats van je te concentreren op het uiteindelijke resultaat, de conversie zelf, focus je op wat eraan voorafgaat: de gebruikerservaring.


Dit artikel helpt je je mindset te veranderen, om je te helpen nadenken over hoe websiteconversies de gebruikerservaring beïnvloeden. Wij gaan het hebben over:

• Wat is websiteconversie?

• Hoe bereken je de website-conversieratio

• Twee redenen om je websiteconversies te meten

• Drie stappen om je conversieratio te verbeteren


Wat is websiteconversie?

Een websiteconversie vindt plaats wanneer een gebruiker een gewenste actie op je website voltooit. Zoals het doen van een aankoop of het invullen van een contactformulier. Elke zakelijke website is gebouwd om conversies te genereren.

Er zijn twee soorten websiteconversies:


Micro-conversies

Een micro-conversie vindt plaats wanneer een stap in de richting van je einddoel is bereikt, zoals een afgesloten abonnement op een nieuwsbrief, het downloaden van een e-boek of het bekijken van een productvideo.

Micro-conversies zijn gebeurtenissen die plaatsvinden vóór een macro-conversie.


Macro-conversies

Een macro-conversie vindt plaats wanneer je einddoel is bereikt, zoals een verkoop, een nieuwe betaalde abonnee of een ingevuld contactformulier.


Hoe de website-conversieratio te berekenen

Om de conversieratio te berekenen, deel je het aantal conversies (gewenste acties) door het totale aantal bezoekers en vermenigvuldig je dit met 100 om een ​​percentage te krijgen.

Als je website bijvoorbeeld vorige maand 17 verkopen en 500 bezoekers had, is je conversieratio 17 gedeeld door 500, vermenigvuldigd met 100 = 3,4 procent.


Wat is een goede conversieratio?

Conversiepercentages variëren afhankelijk van je:

• Type onderneming (informatietechnologie, consumptiegoederen, financiën, enz.)

• Demografische doelgroep (leeftijd, inkomen, beroep, enz.)

• Conversiedoel (advertentieklikken, voltooide verkopen, nieuwsbriefabonnementen, enz.)

Afhankelijk van de bovenstaande factoren (en je bron), kan een goede conversieratio variëren van 2 tot 5 procent.

Het opzoeken van branchegemiddelden kan je een nuttige benchmark opleveren om mee te beginnen, maar het is veel beter om inzicht te krijgen in wat er werkelijk gebeurt wanneer je gebruikers je website gebruiken en hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Als je dit kunt doen, volgen conversies.



Twee redenen om je websiteconversies te meten

Conversiepercentages kunnen je veel vertellen over je website en product: het gaat niet alleen om inkomsten.

Hier zijn twee redenen om je websiteconversies te meten:


1. Begrijp je klanten

Om erachter te komen wat je klanten willen en nodig hebben van je bedrijf, moet je weten wie ze zijn en wat ze wel of niet leuk vinden aan je site of product.

Websiteconversies kunnen je helpen je gebruikers te begrijpen. Bijvoorbeeld:

• Een lage conversieratio op een productpagina kan erop duiden dat je de voordelen van je product verder moet uitleggen of verduidelijken aan je gebruikers.

• Een hoge conversieratio op de CTA van een bestemmingspagina laat zien dat je je publiek met succes hebt overtuigd en eventuele blokkades of bezwaren van je gebruikers hebt weggenomen.


2. Begrijp de gebruikerservaring

Als je weet hoe je klanten je site of product ervaren en weet wat werkt (en wat niet), kun je prioriteit geven aan wijzigingen en optimalisaties om de gebruikerservaring te verbeteren (en het aantal conversies te verhogen).

De conversieratio's van je site kunnen je aanwijzingen geven om de gebruikerservaring te begrijpen. Bijvoorbeeld:

• Een lage conversieratio kan wijzen op een slechte gebruikerservaring, dus moet je de bezwaren en blokkades die je gebruikers ervaren, onderzoeken en blootleggen.

• Een hoge conversieratio betekent waarschijnlijk dat je iets goed doet, dus kun je proberen dat succes op andere delen van je site te herhalen.


Drie stappen om websiteconversies te verbeteren

Soms is het geheim om je conversieratio te verbeteren zo simpel als het veranderen van de kleuren van uw call-to-action (CTA)-knop, het gebruik van een groter lettertype of het gebruik van minder velden in je aanmeldingsformulieren.


Kleine verbeteringen aan je site of product zijn nuttig en kunnen resulteren in een kleine en tijdelijke verhoging van je conversiepercentages, maar als je je conversiepercentage op een meer zinvolle, significante manier wilt verbeteren, moet je naar het grote geheel kijken .

Je moet ontdekken wat je gebruikers echt willen en dat vervolgens aan hen geven.

Doe dit in drie stappen:

Stap 1: vind uit wat mensen naar je website drijft

Om je bezoekers te converteren, moet je begrijpen wat ze willen en belangrijk vinden. En in het bijzonder waardoor ze in de eerste plaats naar je website of product komen. Een van de beste manieren om erachter te komen, is door ze in hun eigen woorden te vragen wat hen naar je site heeft gebracht en waarnaar ze op zoek zijn.


Stap 2: ontdek wat potentiële klanten ervan zou kunnen weerhouden om te converteren

Identificeer nu de barrières die potentiële klanten ervan weerhouden om te converteren. Gebruik een tool zoals Google Analytics om slecht converterende pagina's te identificeren.


Stap 3: vind uit wat bezoekers overhaalt om te handelen

Dat kun je doen door klanten na aankoop via een kleine enquête te vragen wat hen heeft overgehaald. En wat en hen bijna heeft tegengehouden! Zo kom je erachter wat wel en niet werkt. Stel vragen als:

• Hoe zou u uw algehele ervaring beoordelen?

• Wat kunnen we doen om de ervaring te verbeteren?

• Wat vond je het leukste aan de ervaring?

• Wat weerhield u er bijna van om de aankoop af te ronden?


Je kunt klanten ook uitnodigen om deel te nemen aan een externe link-enquête om hen meer gedetailleerde vragen te stellen. Ontdek wat hun grootste zorg was de aankoop en hoe hun ervaring kan worden verbeterd.